Jacbo en het milieu

Jacbo en het milieu. Al jaren werkt Jacbo zo milieuvriendelijk mogelijk. Wat te denken van het trillingvrij en geluidsarme boorproces bij het installeren van de schroefpalen.?! Geluid en trillingen kunnen namelijk ook erg belastend zijn voor mens en milieu. Al onze boorstellingen produceerden al relatief weinig geluid, maar de nieuwste machines met de modernste motoren blijven ruim onder de norm van de 80 dB.

De laatste jaren heeft Jacbo veel investeringen gedaan in nieuw materieel. Uiteraard heeft dit ook een positieve invloed op het  milieutechnische vlak. Hierdoor is de uitstoot van CO2 en stikstof enorm afgenomen. Dit geldt voor de boorstellingen, maar ook voor de bijbehorende betonpompen.

Door de huidige stikstof-problematiek is ons de laatste weken regelmatig de vraag gesteld of het mogelijk is, dat wij onze palen installeren met behulp van een elektromotor? Voor zover wij weten is dat in onze branche (wereldwijd) nog niet gebruikelijk en zelfs nog nooit verwezenlijkt. Om op deze vraag een antwoord te kunnen geven hebben wij diverse leveranciers benadert met de vraag om dit te onderzoeken. Daarnaast hebben wij onderzocht wat ons huidige (nieuwe) materieel uitstoot (b.v. NOx en CO) en te bepalen of het zinvol is om überhaupt aan “electrisch boren” te gaan denken. De resultaten van dit onderzoek hebben wij samengevat in onderstaande overzichten.

Boorequipement sinds 2016

  • De motor van de boorstelling (met Ad Blue) voldoet aan de wettelijk gestelde emissienormen en aan de EU Stage IIIa / EPA Tier 3 en/of EU Stage IV / EPA Tier 4 final.
    Als het gaat om de stikstofdepositie, afkomstig van verbrandingsmotoren, dan moeten we kijken naar de NOx-uitstoot. Daarnaast vermelden we nog enkele andere waarden, zoals de uitstoot van HC en CO:
    • Tier 4 / Stage V (130 kW – 560 kW), Woltman C9.3B of C37:
      o Nox: 0,4 g/kWh
      o HC: 0,19 g/kWh
      o CO: 3,5 g/kWh

    Deze emissie is ook uit te drukken in een emissie per tijdseenheid bij een 100% belasting (vol vermogen):

    • Vermogen van 354 PK bij 2100 rpm:
      o NOx: 83 G/Hr
      o HC: 4 G/Hr
      o CO: 3 G/Hr
    • Vermogen van 310 PK bij 2200 rpm:
      o NOx: 65 G/Hr
      o HC: 3 G/Hr
      o CO: 23 G/Hr

 

  • Onze betonpomp is een samengesteld voertuig op een VOLVO FM (type VTJR3) die wordt aangedreven door een 6-cilinder dieselmotor (278 kW) met een “exhaust emission level”EURO 6-C. Uitstootgegevens:
    • NOx: volgens de testcyclus: 0,46 g/kWh (zie tabel).
    • NOx: 24,27 mg/kWh (volgens WHSC (Euro VI), betreft een statische meting (World Harmonized Stationary Cycle), dus b.v. bij het stationair verpompen van beton.Onze betonpomp is een samengesteld voertuig op een VOLVO FM (type VTJR3) die wordt aangedreven door een 6-cilinder dieselmotor (278 kW) met een “exhaust emission level” EURO 6-C. Uitstootgegevens:
      Of:
    • NOx: 201,45 mg/kWh (volgens WHTC (Euro VI), betreft een statische meting (World Harmonized Transient Cycle), dus b.v. bij het rijden op vol vermogen.
    • CO: 16,97 mg/kWh (volgens WHSC (Euro VI) en 79,77 mg /kWh (volgens WHTC), zie hierboven.

Boorequipement vóór 2016

 

  • De motor van een “oudere” boorstelling is b.v. een C11, met de volgende uitstootgegevens:
    CMV – Caterpillar C11:
    • Vermogen van 385 PK bij 2100 rpm:
      o NOx: 1.035 G/Hr
      o HC: 72 G/Hr
      o CO: 1.077 G/Hr
  • Onze betonpomp was een samengesteld voertuig op een VOLVO FM7 (290) die wordt aangedreven door een 6-cilinder dieselmotor EURO 3. Uitstootgegevens:
      o NOx: volgens de testcyclus: 5,0 g/kWh (zie tabel).
      o NOx: geen gegevens bekend van statische
         metingen volgens WHSC of WHTC.  
klik op de afbeeldingen voor een grote versie

De verschillen zijn gigantisch!! Alleen al de dieselmotoren van de boorstellingen zijn qua uitstoot een factor 12,5 tot 16,0 verminderd qua NOx (stikstofoxide), een factor 18 tot 24 minder HC (koolwaterstof) en een factor 47 tot 349 minder wat betreft CO-uitstoot. Voor wat betreft onze betonpompen is er ook een vermindering van minimaal een factor 10 !!!

Electrisch boren

Deze vraag wordt ons de laatste tijd veel gesteld. Voor zover wij weten komt dit wereldwijd nog niet voor. Uiteraard hebben wij deze optie wel  onderzocht en uitgaande van een Caterpillar C11 die 450 PK levert, zouden wij een elektromotor nodig hebben van 330 kW. Hiervoor zou er een stroomvoorziening van 660A benodigd zijn. Uiteraard is dit niet te realiseren door een windmolentje of zonnepaneeltje op het dak. Gekscherend werd geopperd dat wij onze boorstelling dan beter rechtstreeks op een energiecentrale (kolencentrale ??) aan zouden kunnen sluiten. Om een indruk te geven: als we hiervoor een (diesel)aggregaat zouden moeten huren van 600A, dan zou dat minimaal een aggregaat vereisen ter grootte van een 60 voets container:

Dit aggregaat zal qua uitstoot (NOx, HC en CO) toch minimaal gelijk zijn aan de uitstoot van de motoren van onze nieuwe boorstellingen en dan moeten we ook nog de betonpomp van energie voorzien !!!

Vooralsnog lijkt ons dit geen haalbare kaart.

Daarnaast is het natuurlijk “Nederland op z’n smalst”. De bouw lijkt ons een belangrijke drijfveer voor de Nederlandse economie en wordt verhoudingsgewijs veel te zwaar gestraft voor de herkomst en de neerslag van de stikstof in Nederland. Onderstaande grafieken laten duidelijk de positie van de bouw in de hele stikstof-problematiek zien en wij vinden het onvoorstelbaar dat wij door alle regels en maatregelen nu zo zwaar getroffen worden. Daarom hebben wij besloten om op woensdag 30 oktober 2019 mee te doen aan de actie “Grond-in-Verzet” op het malieveld in Den Haag.

Adres

Postadres: 
Postbus 289, 4900 AG OOSTERHOUT

Bezoekadres: 
Rederijweg 23, 4906 CX OOSTERHOUT

Contact

telefoon:  +31 162 42 22 56
fax:            +31 162 43 21 62

e-mail:      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Volg ons